Sunday, December 9, 2012

Sisi Hitam. Putih

Bila namanya seorang manusia, pasti aku punya sisi hitam putih. Tak kan lepas dari silap. Tak akan terkecuali dari salah. Kalau orang lain yang belum kenal atau sekadar tahu nama dan cam wajah aku, pasti dia jadi kagum. Lewat baiknya aku. Alangkah hebatnya peribadi. Terkagum mereka. Di anggapnya sosok lelaki yang harus jadi contoh.
 
 .....

"Celaka aku!. manusia lain rasa kagum dengan sisi putih itu, sedang aku tahu, Tuhan kalau dia hendak, bila-bila masa boleh dedah aib aku, singkap sisi hitam aku." 


"Celaka aku!. Tuhan kalau dia mahu, boleh saja dia tayang satu dunia, sisi hitam aku. Memang langsung tak akan ada yang dapat tutup muka. Habis malu!" 
......

Tapi, Tuhan yang maha pengasih langsung bukan itu sifatnya.
Besar cinta dia. Sungguh!
Luas rahmat dia. Amat!

Di beri sentiasa peluang taubat. 

Di buka seluas-luasnya pintu rahmat. 
Tuhan menunggu aku kembali pada Dia. Sentiasa!

Dan bila aku kenangkan ini...
Aku tak mampu cakap apa-apa. Mulut jadi bisu.
Hanya mampu luah, 

"Astaghfirullah" 

"Tuhan, aku mohon ampun...."

Dua sisi itu. Hitam dan putih
Satunya yang kita tunjuk pada manusia.
Satu lagi kita sorok dari mereka. Tutup rapat-rapat. Hatta cahaya pun tak tembus masuk.




Kucing hitam, kucing  putih. Dua-duanya  lebih mulia. Aku kira. Suci tak berdosa.
Tuhan, maafkan aku. Selalu aku mohon ampun, selalu juga aku lupa. Masih leka dan seronok dengan jahiliah.

[Kredit]




p/s: Al-Quran surah 73. Ayat Kurungan pertama Tuhan sebut nama aku. Sadis. Lama sungguh rasanya aku abaikan nikmat sujud waktu malam itu. Aku kena cari semula nikmat yang hilang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis