Wednesday, November 13, 2013

Topeng pura



[Kredit]
Kita hias penuh ghairah
Celah busuk, 
sisi cela habis terlihat indah

Manusia keliling terkagum
bilangnya mereka terjumpa peribadi mulia
teringin ikut jejak, contohi langkah

Kita seronok
pujian melambung

Diri leka,
yang tertipu siapa sebenarnya

Masih galak pakai topeng pura
terbias indah tanpa secalit cela
Sayang sungguh dengan topeng pura.

Kita bukan jadi kita.
Kita jadi si topeng pura.

Jangan.
berhenti
tanggalkan segera.

Siapa?
Cuba lihat cermin.
itu orangnya.


p/s: Aku tuliskan ini, tak lain pesan untuk diri. Bila-bila masa aku mungkin tak sedar, perilaku aku depan manusia penuh pura-pura, hipokrit, dwi-personaliti. Pesan aku, jadi diri sendiri. Ikut suara hati. 

p/s #2: Jadi diri sendiri bukan bermaksud, redha dan terima buta-buta sikap sendiri yang memang jelek, busuk, kotor, jijik. Itu semua racun jahiliah yang memang kena cuci dengan klorok, sental sampai bersih. Yang aku maksudkan, jangan berpura-pura baik depan manusia. Mulut berbahasa manis, perbuatan terlihat sumbang.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis