Sunday, February 2, 2014

Kembali pulih

Bismillah

Ok. Aku mengaku. Ini hanya alasan. Ini sekadar cliche sampingan.
Lama sudah terbiar sepi. Habis sunyi.
Kalau aku bilang 

"Tak sempat menulis, berkongsi cerita, berbagi pengalaman sebab kesibukan..bla, bla, bla"

Terang-terangan aku sekadar cari alasan.
Sekali lagi aku minta maaf. Serius.
Hakikatnya, tak sepatutnya aku sibuk beralasan kenapa tak sempat meluah akal fikiran, masa memang akan tetap sama tak kira status kalian. Ia tak pernah tunggu, apatah lagi mahu menberi peluang kedua. Mahu ditebus barang sejam dua yang hilang tanpa sebarang bekal amal?
Belek semula surah demi masa. 

Itu --- > manusia sentiasa dalam kerugian.

Yang boleh dikawal adalah soal mengurus masa dalam celah-celah kesibukan tugas harian.

Kalau tanah subur ditabur benih, dibiar lama, dijaga rapi hasilnya nampak buahan merimbun. 
Berkat jadi sumber jualan. Rezeki dari langit hasil usaha tapak tangan.
Banding dengan laman tak seberapa ini andai terbiar hanyut, habis otak mundur. Sendirian aku yang rugi.

Kisahnya:

Mula dari disember tahun lepas rezeki Tuhan aku diterima menjadi sebahagian keluarga Khalifah Foundation. Sebuah institusi pendidikan swasta yang punya visi dan misi besar untuk masyarakat.
Boleh baca di sini untuk tahu lebih lanjut.

Dan sememangnya, rezeki terpilih menjadi sebahagian dari kelompok manusia yang hebat di situ, harus dipikul juga satu amanah dan tanggungjawab besar di pundak.

Dan tahun 2014 ini bakal jadi satu kisah yang berbilang warna dan pelbagai rasa aku kira.
Di depannya; ujian, masalah, cabaran dan peluang bakal menyusul. Semuanya perlu aku tempuh, sebab melarikan diri dari tiap sesuatu tidak akan pernah menyelesai masalah.

Dan mulut mengungkap bismillah.
Tawakal dan redah!


Sengaja aku muat turun gambar bersaiz besar. Simbolik mahu punya keluasan jiwa yang tenang,
sekadar bermimpi dan berangan. Terbaring sendirian, termenung merasa kebesaran Tuhan. Dan hasilnya tercurah di laman.

[Kredit]

p/s: Siapa sangka rezeki aku di bidang pendidikan. Ya. Hati dan jiwa aku dekat dengan mendidik. Berkawan, berinteraksi dan mengenal anak-anak muda remaja disekolah. Nanti akan aku kongsi kisah pengalaman selama sebulan menjadi pendidik di Khalifah Model School Secondary (KMSS). Moga Tuhan redha.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis