Saturday, October 13, 2012

Seminit dua: konsisten

Barang seminit dua lepas solat aku akan duduk sebentar. 
Termenung fikir sesuatu. Sunyi. Mulut terkunci. 
Yang ligat berfungsi hanya otak dan hati
Satu soalan dan pertanyaan muncul.

"Ada ketika sikap aku tak konsisten bila berkawan"

"Dengan si A, layanan dan perangai aku begini. Sungguh terbaik. Semuanya aku jaga. Tak ada silap salah. Perfect!"

"Dengan si B, mula berubah. Orang bilang 'take for granted'. Sambil lewa dan layan orang macam tunggul"


"Dengan si C, sikap makin teruk. Sebolehnya rasa malas mahu layan. Mana tak nya, si C itu langsung tak membantu apa-apa."

"Dengan si D, aku akan berbaik dan tegur bila sesak perlukan bantuan. Habis sudah ditolong, ucap terima kasih pun payah"



Dalam seminit dua itu, 
satu-persatu tingkah laku buruk dan sikap aku dengan tiap batang tubuh manusia A, B,C, D itu aku imbas semula. Ya, nyata aku memang tak adil. Tak konsisten dalam berkawan. 


Aku tahu itu salah. Sebabnya mudah. 
Sepatutnnya, dengan siapa pun engkau berkawan dan berurusan, harus dipastikan sikap mu konsisten. Malah diusahakan supaya makin bertambah baik.

Contohnya, jika si A itu di lihat memberikan kan kelebihan atau punya kepentingan buat kita (mungkin dari segi peluang bisnes), sikap kita berubah. Dilayannya si A bagai raja, penuh istimewa.

Tapi jika yang di jumpa itu si B, langsung di lihat tak punya apa, malah mungkin hanya membuang masa. Terus berubah 360 darjah!. Pura-pura di layan atau berkawan. 


Bila fikir semula.
Sungguh, 
jijik dan meluat dengan sikap sendiri.

Tempoh seminit dua itu benar-benar buat aku rasa malu. 
Baru saja sujud menyembah Tuhan. 
Tapi bila kembali berurusan dengan manusia jadi hamba yang teruk. Sikap berubah-ubah dan pilih bulu!.

-.-'


Masa seminit dua itu betul-betul buat aku malu.
Brangkali setiap sikap buruk dan tak konsisten itu buat aku makin jauh dari Tuhan.


Layanan dan sikap dalam berkawan perlu konsisten. Walau siapa pun dia.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "......Dan kamu akan mendapatkan sejahat-jahat orang adalah orang yang bermuka dua: dia pergi kepada mereka dengan satu muka, lalu pergi kepada yang lain dengan muka yang lain."
(Sahih Muslim, Kitab: Keutamaan para sahabat Nabi S.a.w.  # 1744)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis