Thursday, July 26, 2012

Nikmat #2 Imam itu menangis


Pernah engkau rasai saat bila sedang solat, terasa pipimu basah dek air mata yang mengalir tiba-tiba?.
Detik itu pasti suatu yang istimewa. Ya. Aku pasti. Seribu satu perasaan timbul.

Takut.
Rasa berdosa yang teramat.
Mahu segera bertaubat.
Mahu kembali pada kasih Tuhan.
Takut dengan azab dan murka Tuhan.
Terkenang akan sikap jahiliah dulu.



Sungguh besar impak kalam Tuhan itu pada diri.

Itu apa yang aku rasa bila berpeluang solat isyak dan tarawikh di masjid negara. (Waktu ramadan hari #4) Syahdu. Tapi tidaklah sampai air mata aku mengalir. Mungkin sebab hati masih hitam. Keras dengan sisa-sisa jahiliah dan dosa. Hurm...

Maha suci Tuhan yang berikan nikmat itu. 
Imam itu menangis dengan bacaan yang teresak-esak apabila sampai pada kalam Tuhan dalam surah An-Nisa': 41-42

Mulanya aku tak pasti ayat ke berapa dan surah mana yang di baca oleh imam. Apatah lagi makna ayat yang di baca sampai imam jadi syahdu dan menangis. Tapi aku jadi tahu bila ayat selepas itu berbunyi
 
'Ya ayyuha allatheena amanoola taqraboo assalata waantum sukara hatta.....'

Tersentak. Aku 'familiar' dengan ayat ini. Terus aku hafal. Selesai tarawikh dan pulang ke rumah terus aku taip di google dan cari sumbernya di internet. Bila sudah tahu terus aku baca terjemahannya. Aku rujuk tafseernya.

Subhanallah. Sungguh nikmat luarbiasa Tuhan campakkan pada imam itu. Sampai aku yang penuh dosa ini pun Tuhan pilih untuk sama rasakan nikmat. Walaupun secebis. Alhamdulillah. Nikmat yang luar biasa. Aku kira.


Ya Rabbi, igfirli (Wahai Tuhanku!, ampunkanlah dosaku)


Ibnu Mas'ud r.a mengatakan: suatu ketika Nabi s.a.w berkata kepadaku,

"Bacakanlah al-Qur'an kepadaku"

Maka kukatakan kepada beliau, : Wahai Rasulullah, apakah saya bacakan al-Qur'an kepada anda sementara al-Qur'an itu diturunkan kepada anda?"

Nabi menjawab: "Sesungguhnya, aku senang mendengarnya dibaca oleh selain diriku"

Maka aku pun mulai membacakan kepadanya surat An-Nisaa'. Sampai akhirnya ketika aku telah sampai ayat ini (yang artinya)

"Lalu bagaimanakah ketika kami datangkan saksi bagi setiap umat dan kami jadikan engkau (Muhammad) sebagai saksi atas mereka" 
(An-Nisaa' : 41)

Maka beliau (nabi) berkata: "Cukup, sampai di sini saja". Lalu aku pun menoleh kepada beliau dan ternyata kedua mata baginda mengalirkan air mata.

[HR Bukhari #4763, Muslim #800]


Pada ayat 41, surah An-Nisaa'
Nabi menangis. Imam itu menangis. Aku?

Ramadan hari #4

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis