Friday, July 27, 2012

Nikmat #3 Dengan rahmat Tuhan ia jadi mudah

Sungguh luar biasa.

Mulanya, aku letakkan sasaran dalam tempoh tiga bulan (baca sini: Mula bulan Mei, Tempoh 90 hari) aku mampu hafal penuh Juz 1. Mula dari ayat 1 hingga ayat 141 surah Al-Baqarah.

Tapi sehari sebelum tiba Ramadan, nyata niat itu tak kesampaian. Sedih. Sudah tentu.Namun, dengan rahmat Tuhan, ia mudahkan untuk aku hafal hampir separuh dari Juz 1 (50% dari target asal). SubhanaAllah! Alhamdulillah!. Aku kira nikmat itu sudah cukup besar. Ya, cukup bermakna. Cukup berharga. 

Bukankah itu satu rahmat dan bukti Tuhan bahawa dia sememangnya telah jadikan al-Qur'an itu mudah?


"Sesungguhnya, kami telah permudahkan Al-Qur'an itu untuk dikuasai, 
maka tidak adakah orang yang sudi menguasainya? (Mengambil pelajaran)"
[Al-Qamar :17]




Mengapa aku bilang ia satu nikmat yang cukup istimewa?

Kerana, Qur'an bagi aku dulu hanya sekadar perhiasan. Sangat jarang mahu di baca. Jauh sekali mahu di hafal. Mahu tadabbur (Memikirkan ayat-ayat) maknanya? Usah cerita. Konon atas alasan kitab ini terlalu 'suci' untuk di baca. Akhirnya, cicak dan labah-labah menjadi pembaca setia. Huh! Entah apa ideologi senget yang aku pegang dulu.

Sudahlah bacaan tunggang-langgang. Merangkak-rangkak. Tajwid pula habis di langgar. Mana alif, mana ba, semua habis aku redah. Puas sudah di rumah ayah mengajar. Diri sendiri yang sombong dan malas tak tentu pasal!. Waktu zaman sekolah, jika ustaz mahu buat ujian bacaan Qur'an, aku lah orang yang paling tak suka. Cuba cari jalan mahu mengelak dari bersemuka dengan pak ustaz. Aduh! Harap saja pelajar aliran agama. Malu.

Tapi sekarang, Tuhan campakkan rahmatnya untuk aku mudah baca dan mampu hafal kalamnya. Sujud syukur aku pada engkau wahai Tuhan!.


Terus-terusan ini jadi satu motivasi bagi aku. Pasti. Takkan jadi sia-sia. Target baru:


"Mahu hafal lagi separuh Juz 1"

Jadinya, di penghujung tahun ini (tempoh lebih kurang 4 bulan lagi) aku mampu hafal satu juz Al-Qur'an. Bi iznillah (Dengan izin Tuhan)
Tuhan, mudahkan lah!. Kalian yang sedang baca. Mohon doanya.


Sepanjang tempoh Ramadan ini, aku berhenti dari menghafal ayat-ayat baru. Sebab sudah aku tetapkan untuk tempoh sebulan ini sebagai fasa mengulang untuk kukuhkan hafalan yang sedia ada. Ya. Ulang setiap ayat yang di hafal setiap hari selama 29 hari. Mahu kalam itu sebati dalam hati!.

Masing-masing punya cara tersendiri bagaimana mahu menghafal Qur'an. Ini cara aku menghafal (Kenapa 3 bulan). Moga bermanfaat.


Mampu hafal separuh dari Juz 1. Itu nikmat #3 dari Tuhan untukku.

Ramadan hari #7

1 comment:

saie said...

semoga dipermudahkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis