Monday, November 19, 2012

Lebih banyak diam




Bila aku lebih banyak diam

Itu tanda otak tengah ligat berfikir
Cerna. Hadam segala maklumat yang ada.
Tapi mulut tak terluah apa yang ada dalam fikiran
Tak jumpa perkataan untuk di sembur keluar dari peti suara


Bila aku lebih banyak diam

 
Bukan maknanya tak ambil perhatian 

Atau malas ambil pusing
Perihal orang sekeliling
Apa yang berlaku kiri kanan depan belakang
Cuma, lebih suka melihat, fikir dan hanya beritahu dan luah apa yang perlu.

Bila aku lebih banyak diam

 
Bukan maknanya malu-malu pendiam
Tapi lebih suka tadah telinga

Dengar dan cuba fahami apa orang kata
Dari terus bersuara,
Tembak bertubi-tubi pendapat sendiri

Bila aku lebih banyak diam

 
Itu tandanya hormat hak orang lain 

Peluang dan masa untuk bercakap, bersuara
Hak mereka kongsikan idea
Sebab aku tahu, bila aku mahu orang lain hormat hak diri
Aku lebih dahulu perlu tunjuk contoh teladan


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis